Roemer: ‘Een referendum over een Nexit sluit ik zeker niet uit’

(Foto: Wikimedia.commons.org)

‘Een referendum over een Nexit sluit ik zeker niet uit’, zei SP-leider Emile Roemer woensdag op de radio. Ook wil de socialist dat Nederland in Europa pleit voor ‘een nieuw verdrag’ waarin de ‘fundamentele fouten’ van de verdragen van Maastricht en Lissabon worden hersteld. ‘De huidige Europese afspraken moeten op de helling. Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden over hoe we gaan samenwerken in plaats van hoe we ons overgeven aan een ondemocratisch Brussel’. ‘Als het zo doorgaat, gaat het linksom of rechtsom een keertje fout, en daar wil ik liever niet op wachten’, aldus Roemer.

Volgens de SP-voorman gaat de EU al sinds 1992 ‘de verkeerde kant op’. Het huidige Europa heeft de kloof tussen de haves en have not’s alleen maar vergroot, zei Roemer.

‘De Europese Unie werd na de Tweede Wereldoorlog opgericht om meer samenwerking, meer vrede, meer veiligheid en wederzijds voordeel te bereiken. Dat project ging jarenlang eigenlijk heel goed. Mensen snapten wat er gebeurde. Er was draagvlak voor het project. Tot 1992, het jaar van het Verdrag van Maastricht. Toen werden de belangen van een deel belangrijker dan de belangen van gewone mensen’. Sindsdien ging het van kwaad tot erger, meent Roemer.

Volgens politiek commentator Kees Boonman discussieerden Europese politici in 1992 over een politieke unie en over een monetaire unie. De politieke unie kwam er niet, de monetaire unie, de euro, wel. Het bleek een riskant besluit. Want bij gebrek aan een politieke unie is de monetaire unie, het geld, alles bepalend geworden, aldus Boonman. Volgens hem is dat ‘het grote falen’ van de EU: ‘Je kunt niet alleen over de centen gaan, als je politiek geen beleid kunt voeren’.

Volgens Roemer zal een politieke unie er niet komen: ‘Die monetaire unie is opgericht om daarmee een versnelde politieke unie af te dwingen. Maar Europa is niet één volk. Het is een samenwerking van verschillende volkeren met een eigen identiteit en een eigen cultuur. Dat kun je niet versneld proberen te integreren zoals dat vanaf 1992 wel is geprobeerd’.

Signalen van de bevolking, zoals de referenda pikt men niet op, sterker nog, Brussel dendert maar door. ‘Democatie is kennelijk een probleem’, aldus Roemer.

(Bron: Radio1, EenVandaag)

34 Reacties op Roemer: ‘Een referendum over een Nexit sluit ik zeker niet uit’

  1. Even een geheugen opfrisser Hr.Roemer…
    Geef die hele EU niet te veel eer, aub.
    Het begon allemaal in Londen tijdens de
    WW2. 1944 Oprichting der BeNeLux!
    Toen kwam de EGKS in 1951, de Europese
    Gemeenschap van Kolen en Staal.
    Toen kwam de EEG ( weet u nog wel? , de
    Europesche Economische Gemeenschap.
    Dat werkte allemaal PRIMA.
    Toen begonnen de rupsjes nooit genoeg ideetjes
    van Belangrijkheid en Grandeur te krijgen…
    Er moest weer een stapje verder gedaan worden.
    Meer dikke baantjes, meer personeel, enz, enz.
    Nou, dat weten we nu, met de E.U. en die ROT€.
    Brussel dendert maar door!
    Een Brexit gaat ons EN hen in Brussel wel wakker
    schudden!

  2. De verkiezingen komen er weer aan;daarna trekt hij zijn keutel weer in!


  3. Roemer wil de EU veranderen door te sleutelen aan het verdrag van Lissabon.
    Roemer onderschat hiermee schromelijk het crimineel neoliberale karakter van de EU politici. Zijn opstelling betreft de EU kan alleen maar naief genoemd worden. In de EU top zitten immers door de wol geverfde internationale criminelen.

    Er zal inderdaad gesleuteld woren aan het verdrag van Lissabon. Maar dat zal resulteren in een “federatie van Europese staten”. Heel iets anders dan Roemer voor ogen heeft. De EU trein dendert niet zomaar zonder reden in een sneltreinvaart voort.

    Men spreekt nu al van “een hechtere integratie van de landen van de EU”, o.a. door neoliberaal Dijsselbloem. Dit is de agenda die gevolgd zal worden.
    Vanuit de politieke elite van EU politici zal dan een “Keizer van Europa” worden aangesteld; een “leider van de federatie van Europese staten” als het ware; ook wel “een Fuhrer” in het Duits genoemd.

    Deze “fuhrer” zal de federatie dan met harde hand leiden. Het EU project is niet anders dan een imperialistisch, fascistisch project. De bevolking van de EU zal dan door deze “fuhrer” nog efficienter en grimmiger kunnen worden uitgebuit en onderdrukt.

    De enige oplossing voor de meeste landen in de EU voor het “EU probleem” is om zo snel mogelijk uit deze waanzin te stappen nu het nog kan; een Nexit. Met deze neoliberale/fascistische criminelen valt immers niet te onderhandelen zoals Roemer denkt.

    Het ware beter dat Roemer met zijn partij geheel inzet op een Nexit. Door de milde, naieve houding ten opzichte van de EU zal de SP volgend jaar veel kiezers en leden verliezen. En terecht.

  4. Een Nexit, heb ik wel eens ergens gelezen, is niet goed voor Nederland, daar onze economie sterk is verbonden aan die van de Duitse..
    Pas als Duitsland zou besluiten uit de EU te stappen, zouden wij kunnen volgen..

  5. O Emile, nu ik jou toch spreek, gaat jij hier ook nog iets mee doen? http://stopdebankiers.eu/ons-pesioen-is-in-gevaar-eu-stelt-controversiele-pensioenwet-uit-tot-na-eu-referendum/

    Al dat gejeremieer van de hedendaagse jongeren dat de ouderen die pensioenpot van 1.200 miljard euro leegmaken! Nou, dat gaat Brussel straks wel fftjes regelen na het Britse EU referendum, en wel zo dat ze die pot leegroven, en dat niemand daar nog zijn ouwe dag van kan genieten. Maar mijn troost zal zijn dat wij daar dan niet meer de schuld van kunnen krijgen dat die pot is leeggeroofd. Slaap lekker allemaal. O en uh, ik ben 62, dus ik en mijn hubbie @ook 62 jaar, grijpen er ook naast mocht ddat een troost zijn.

  6. Nou Remco, je hebt deels gelijk, echter als Nederland uit euro stapt zal Duitsland er vanzelf ook uit stappen. Echter Duitsland heeft duwtje nodig !!! (hangen (nog) te zeer aan Frankrijk)
    Kunnen we samen 1 munt krijgen, evt samen met Scandinavische landen.
    Als we kiezen voor Kroon kunnen zweden hun munt behouden.
    Hoe sneller hoe beter: kost geld, maar zo doorgaan kost ook geld en zal tot in “eeuwigheid” geld kosten en ten koste gaan van gewone burger.
    Verder over democratie gesproken : onze Mark R heeft referendum ramp genoemd of woorden van gelijke strekking. Voor mij is duidelijk dat hij voorsorteert op mooi baantje in Europa.

  7. Gluteus Maximus // 17 juni 2016 om 09:35 // Beantwoorden

    Ik denk niet dat Duitsland zo snel de stap zal nemen om eruit te gaan – de beste analyse die ik ooit heb gelezen over de Euro, kwam erop neer dat Kohl en Mitterand destijds zich aan elkaar verplicht hebben: Duitsland mocht zich weer verenigen, en Frankrijk wilde iets hebben om Duitsland aan Europa te verplichten: dat werd die munt. Maar zeg nooit nooit, Mutti Merkel is het elastiekje wel erg aan het oprekken, en 2017 zijn er daar verkiezingen. Dus wie weet.

  8. Dirk van Haaren // 17 juni 2016 om 10:35 // Beantwoorden

    Voor meer info ga eens naar YouTube en type in de zoekbalk
    “De eu en fascisme” en zie hoe het volk wordt gemanipuleerd, voorgelogen, bestolen en opgelicht.

  9. Jeroen Korenaar // 17 juni 2016 om 10:46 // Beantwoorden

    Als we er dit jaar niet uitstappen hebben we NIKS meer te kiezen. TTIP gaat niet over handel, dat is slechts een listig gekozen label om het domme volk te misleiden.

    Het is een ALLESOMVATTENDE nieuwe grondwet, waarvan de belangrijke delen nog 30 jaar geheim worden gehouden.

    Let u ff op wat er in Dresden gebeurd is. M.n. Deelname van Google, Airbus, Google Deep Mind.
    En nagenoeg de hele kliek van de kabbaal van bankiers. IMF, Knot, WEF,
    Dit gaat los, als we dit jaar niet uitstappen:
    https://www.technocracy.news/index.php/2016/05/13/scientists-meet-secret-discuss-creating-synthetic-human-genome/
    lijst deelnemers:http://voxnews.info/2016/06/07/bilderberg-anche-6-italiani-alla-riunione-di-dresda-lista/

  10. Bas van Stapelberg // 17 juni 2016 om 12:41 // Beantwoorden

    Ach schei toch uit zeg achterbakse Roemer. Schijnheiligheid is je niet vreemd beste man. Weet u nog, Emiel met zijn roze stropdas tegen aprychopaat Rutte. O oh oh meneer Roemer u bent tegn de EU. Roemer aan het hakkelen. ‘Nou nee ik bedoel alleen .. ‘. Je liet je inpakken door die leugenaar lichtgewicht., NEE is dat zo moeilijk om te zeggen? NEE tegen de graaiers en neoliberalen van de EU. NEE, Emiel probeer het eens. En tegen leugenaar Rutte zeggen dat je schijtziek wordt van zijn gore liberale prietpraat wat alleen maar tot bittere armoede heeft gebracht. Maar wat doe je?? Eeen beetje dom mee lachen met deze sukkel. Als hij straks vraagt bent u voor een Nexit begin je weer te hakkelen Emiel. En met een vreselijke dombo in Rotterdam als voorzitter ga je ook geen zetels trekken. Mensen bespugen met een scooter van boven de 3000 euro over een stoep schuren. Kansloos , asociale Marokkanen. En de SP praat het goed. Wat een kansloze partij heel die SP. dat is de realiteit Emiel, dus hou je verkiezings- onzin voor je. want jullie zijn angsthazen bij de SP.

  11. jos van veen // 17 juni 2016 om 12:43 // Beantwoorden

    Ik vrees dat Roemer zich nog veel te gematigd uitdrukt..de zaken zijn ernstiger dan hij weergeeft

    Frankrijk werd gered door de euro en is gewoon weer aan het zakken.
    Duitsland voert het keizerrijk EU maar maakt teveel fouten met veel te grote gevolgen voor de andere lidstaten.

    De exitwensen kunnen el eens heel rap tempo aannemen.teveel landen moeten op te weinig landen steunen. de euro en de EU met eurofiel neoliberale regeringen putten het gewone volk uit en ontnemen hoop en perspectief..het nadeel wordt weggelachen en weggefeest met graai,corruptie,fraude en machtsspelletjes.(zie politie..bijv.)

    Of het nu nobel is of niet, je kunt een bepaalde hoeveelheid niet leefbaar houden als er nog meer miljoenen van komen souperen..de spoeling wordt dan zo dun dat er teveel slachtoffers gaan vallen..(immigratie, gezondheidszorg bijv)

    Vluchtelingen bleken asielzoekers te zijn..alleen vallen de eersten onder een ander servicepakket..en dat is niet vol te houden zonder ongeoorloofde afbraak van sociale pakketten op nationaal niveau.

    De EU breekt meer af dan dat het opbouwt,,,Begint ergens boller taal en pompeus aan (zie campagnes discriminatie en racisme, maar heeft niet door dat dit juist wordt gebruikt als verdienmodel/businessmodel voor de zelfbenoemde “slachtoffers”,,dus creeert onzin..het suggereert dat de EU vol zit met racisme, genderproblemen en racisme… dat is onjuist
    Maar het is wel weer een afleiding opbouwen voor bezopen politiek die door kan feesten op een zijspoor met CETA en TTIP en op nationaal nivo de vorderingen voor de Oekraine waar straks weer flitslegers naar toe moeten om Poetin te treiteren, bijv.De geopolitiek van de VS ism achterlijke EU..
    De schade van ongekozen leiders is immens.
    De EU is DE bron voor fraude en corruptie in Europa en het zalig overbetaalde perspectief voor nationale politici die er op hun beurt weer een potje van maken.

    Zelfkritiek in die regionen is er niet..democratisch principe ook niet en over welvaartsverdeling hoeven we het helemaal niet te hebben..Gewone mensen krijgen de laagste prioriteit..de nationale politiek is uitvoerder van een wezensvreemde arrogante moloch en heeft niet langer het vertrouwen van de gewone bevolking..(gezakt tot 3%, en geen politicus die zich daar over druk maakt, zelfs de media niet…. de huidige politicus weet niet eens dat er nog gewone bevolking bestaat in de mythische “volksvertegenwoordiging”, laat staan weet wat die bevolking wil en bezig houdt..)
    Neoliberaal en geld domineren en de gewone bevolking krijgt de rekening en mag het bedrijfsleven van geld gaan voorzien..gratis en voor niks, via de EU.
    Goed geregeld toch..De contributie van het lidmaatschap..Bedrijfssubsidies en corruptie

    Je kunt er donder op zeggen dat dat deining over komt

  12. Wat ’n meest erg vreemde reakties hierboven. ’t Lijkt mij inkorrekt om Roemer af te rekenen op wat Boonman zegt. Daarnaast is de SP nooit tegen internationale samenwerking geweest, integendeel. Enkel nogal tegen de manier waarop die alhaast 25 jaar gestalte kreeg, voorzien van gedegen onderbouwing voor wie die weten wil.
    Overigens kan mij onheus gesneer over een van onze weinige écht fatsoenlijke politici, niet overtuigen. Dat Roemer minder sterk in pingpongen resp. agressief schoppen is, so what? Dit was (en is) evengoed ’n kwestie van de ander aan ’t woord wíllen laten, en dat wíllen horen ook.

  13. Martias Stein // 23 juni 2016 om 19:51 // Beantwoorden

    Roemer is wel een beste man. Maar zijn ongelukkige uitspraken (er zit geen duidelijkheid in) maken het moeilijk voor SP. landelijk. Er moet iemand komen met meer ballen en rechtdoorzee taal. Hier wint Wilders het namelijk wel mee. Alleen Wilders meent er zelf geen moer van.

  14. Ja Gluteus,daar heb je helemaal gelijk in… Duitsland en Frankrijk zitten aan elkaar verbonden..dus zal Duitsland niet snel uit de EU stappen…maar zeg nooit nooit…ook het Duitse volk is al dat betalen en inleveren een keer beu, net als het Nederlandse volk!

  15. Bas van Stapelberg // 24 juni 2016 om 10:03 // Beantwoorden

    Roemer misschien dat hij het fijn vindt als ik even in zijn gezicht kom spugen. Toch een lichtgewicht zeg, ga raadslid worden in gemeente Oetedonkia.
    Over fatsoen gesproken zeg.

  16. Bas van Stapelberg // 24 juni 2016 om 11:29 // Beantwoorden

    Toos je hebt het over fatsoen. De SP keurt het goed dat criminele Marokkaantjes mensen in hun gezicht spugen. Hoe kun je deze partij of deze man nou fatsoen toedichten?

  17. Bas, hoewel ik het verband met bovenstaand artikel niet zie, in z’n algemeenheid keurt de SP het beslist niet goed om iemand in ’t gezicht te spugen. Klinkt me eerder als ten minste iets kompleet uit z’n verband rukken wat je hier doet. Zowel als 10:03 bedreigen van iemand die niet verantwoordelijk zijn kán voor zowel spugen door ’n derde, als jouw toedichtingen hieromtrent.
    Overigens ben ik -autochtone vrouw, toen 50er- daadwerkelijk ’n keer in m’n gezicht gespuugd, om niets, zomaar onverhoeds op ’n brede stoep in Rotterdam, door ’n potige witte blonde twintiger. Graag verneem ik, hoe jij op legale wijze dergelijk wangedrag van dit soort vikingen stopt en voorkomen gaat?

  18. Bas van Stapelberg // 24 juni 2016 om 14:32 // Beantwoorden

    Nee even bij het onderwerp blijven, het ging om Marokkanen, misschien al derde generatie onopgevoed asociaal tuig. Totaal geen waarde voor wat dan ook. Dure merkkleding, geld (crimineel) als water en schijt aan iedere Nederlander, daar gaat het om Toos. En daar maakt de SP zich sterk voor. Gewoon de harde feiten en daar valt niets op af te dingen. En wat heeft dit met bovenstaand artikel te maken. Alles, omdat mensen die een dergelijke mentaliteit van Marokkanen niet afkeuren niet serieus zijn te nemen. Net zo dat de VVD en PvdA niet serieus zijn te nemen geldt dit ook voor SP en Roemer. Dus als Roemer begint over een Nexit schiet ik in de lach, als Mark streng kijkt naar hem dan begint hij te kleuren. Nou SP sterkte met zo voorman.

    • Tja Bas, bij wíe z’n onderwerp? Alle criminelen vallen onder het strafrecht. Hoezo bestrijdt de SP dat? En wat dat met de EU te maken heeft??? Dacht jij nou heus dat bij een Nexit o.i.d., er plots geen criminelen meer in NL zouden voorkomen? Of zelfs maar minder dan vóór de jaren 70?

  19. Bas van Stapelberg // 24 juni 2016 om 16:41 // Beantwoorden

    Ja een oplossing is echt heel simpel, we noemen dat? Ja daar komt het. ‘Een grens’. Een goed bewaakte grens. Criminelen vallen onder strafrecht?? Ja wat heeft dat te maken met het feit dat SP, de SP top, het goedkeurt dat verslaggevers in hun gezicht gespuugd worden? Het gaat even om die zieke SP mentaliteit. Het lijkt mij echt vrij normaal om Roemer eens flink in zijn gezicht te spugen of zijn dochters uit te schelden voor Nederlandse kankerhoer, iedere dag krijgen de meisjes dit naar hun hoofd geslingerd van de glansparels van de SP. Daar gaat het om Toos. De totaal mislukte integratie van 3 of 4 generaties. Het toppunt van integratie is een Marokkaanse burgemeester die vindt dat zijn dochters niet met Hollanders mogen omgaan of trouwen. Compleet gestoord en zwaar racistisch. Dat zijn de feiten en de realiteit waar je als links Nederland je kapot voor moet schamen. En ja bij een Nexit en het wegsturen van criminele bevolkingsgroepen daalt de criminaliteit inderdaad.

    • Helemaal mee eens!

    • Bas, het [willen] afrekenen van hele bevolkingsgroepen op het gedrag van een aantal criminele individuen hieruit, is in onze eigen grondwet verboden. En terecht, want dit gaat verregaand ten koste van nogal wat mensen die geen enkel strafbaar gedrag vertonen. Hierboven maak jij je dus schuldig aan discriminatie, wat strafbaar is. Kortom, je bent hierdoor zélf een crimineel.
      Nee, criminaliteit zou níet afnemen bij de door jou gepropageerde maatregelen. Zie de zeer interessante collegeserie hierover op http://www.universiteitvannederland.nl.
      Hier laat ik het bij. Dergelijk onheus gesneer -en erger- als dat van jou, kan mij inderdaad totaal niet overtuigen. Integendeel, ik kan ’t missen als kiespijn. Temeer daar ik zinnigers te doen heb dan steeds dit hier.

      • Dit is dus duidelijk niet de site voor u:de site van de realiteit!De islam zorgt wereldwijd voor ellende en hoort derhalve hier niet thuis!Punt!

        • Iedereen die wil reageren op artikelen van Politalk.nl, en zich aan de voorwaarden houdt (stevige taal is prima, maar geen racisme en geen dreigementen), is van harte welkom. Dus Toos ook.

          • Yvonne // 24 juni 2016 om 19:57 //

            Leren lezen!Ik heb niet gezegd dat mevrouw hier niet mag reageren,maar dat het hier duidelijk niet haar smaak is.En dat is heel iets anders als wat u suggereert!

      • bert-maathuis- // 24 juni 2016 om 23:42 // Beantwoorden

        “Bas, het [willen] afrekenen van hele bevolkingsgroepen op het gedrag van een aantal criminele individuen hieruit, is in onze eigen grondwet verboden.”
        Maar daar gáát het helemaal niet om, Toos.
        Al die immigranten dienen ter beëindiging van de Europese nationaliteiten. Zodat Europa een eenheidsworst wordt en zodoende goed valt te onderdrukken.

        Een paar voorbeelden van uitspraken van elitaire figuren:

        1° Maxima
        Maxima: ‘The Dutchman does not exist’ / ‘De Nederlander’ bestaat niet
        https://www.youtube.com/watch?v=zt0pHmZuDz0 (>>
        The following year, she got a question from the newspaper Euroturk: What is Swedish culture? She answered: “I’ve often had that question but I cannot figure out what Swedish culture is.
        I think that is what makes many Swedes so envious of immigrant groups. You have a culture, an identity, a history, something that binds you together. What do we have? We have Midsummer’s Eve and such corny things.”

        3° Stefanie von Berg

        Stefanie von Berg (Grüne) freut sich, das Deutschen in 30 Jahren in Hamburg in der Minderheit sind.
        https://www.youtube.com/watch?v=k-KaFRbdXMI (1 minuut)

        4° Magdalena Andersson (Zweden) on refugees
        https://www.youtube.com/watch?v=ZHmYliaY2Ws (4 min.)

        HOOTONplan https://www.youtube.com/watch?v=FM7X2R-pu1s&t=611 in werking? Ja!

        En, Toos, er zijn nog méér voorbeelden hiervan! Denk bijvoorbeeld aan uitspraken van Timmerfrans.

  20. Bas van Stapelberg // 24 juni 2016 om 21:43 // Beantwoorden

    Toos met jou is het water naar de zee dragen. Ik zou zeggen trek eens een mkini-rokje aan, en je woont in Rotterdam, langs een willekeurige mbo of wat dan school ook en dan spreek ik je wel. Ja ik reken inderdaad groot gedeelte van bevolkingsgroepen de ellende aan. Ze lachen zich kapot om zoveel domme naïeve Nederlanders zoals jij. Over discriminatie gesproken, ga een met Aboutaleb praten.

  21. bert-maathuis- // 24 juni 2016 om 23:44 // Beantwoorden

    No.2 is deels weggevallen:
    2° Mona Sahlin
    http://www.gatestoneinstitute.org/5161/mona-sahlin ook nog? >>>
    The following year, she got a question from the newspaper Euroturk: What is Swedish culture? She answered: “I’ve often had that question but I cannot figure out what Swedish culture is.
    I think that is what makes many Swedes so envious of immigrant groups. You have a culture, an identity, a history, something that binds you together. What do we have? We have Midsummer’s Eve and such corny things.”

  22. Een vrouw in een mini-rokje is ook wel de Kat op het spek binden…een normale rok tot aan de knieën of een Lange broek is toch ook goed?

  23. Bas van Stapelberg // 25 juni 2016 om 09:18 // Beantwoorden

    Ja dat is ook wel waar, ik denk dat een normale rok wel voldoende zal zijn.

  24. Beste Marco van Liesterbeek, dank u voor uw welkom op uw site. Vooral gezien de toon en inhoud van artikelen op deze site, kan ik mij levendig voorstellen, dat u graag ook anderssoortige geluiden bij de reacties ontvangt. In tegenstelling tot bovenstaand claim-achtig gedrag van NB ’n gast hier. Daardoor heb ik erover nagedacht en besloten om toch nog 1x hier te reageren.
    Blijkbaar gaat ’t hierboven om krentenpikkers die de pap negéren en/of om pubers, zonder historisch besef. Wat losse citaten van beroemdheden, nou en? Hebben die géén vrijheid van meningsuiting dan? En dat zal best, dat er groepjes jongelui behoorlijk voor overlast e.d. zorgen. Dat was in mijn jeugd precies zo. Zoals groepsgewijs “tietjesknijpen”, zodat je niet kon zien wíe ’t deed. En ook ander groepsgewijs hoogst intimiderend agressief gedrag. Tot en met bendevorming aan toe. Je beklagen haalde niks uit, want dan zou je ’t er wel naar gemaakt hebben. Niks moslim, ’t waren inboorlingen stuk voor stuk. Gesluierde vrouwen waren heel normaal, deels “non” geheten, maar ook waren hoofddoeken ’n hele tijd erg hip. Kledingvoorschriften waren doodnormaal, zelfs ik heb bv. nog meegemaakt dat meisjes en vrouwen persé geen lange broek aan mochten, dat de rok ’n minimale lengte hebben moest, dat bij bepaalde gelegenheiden voor vrouwen ’n bedekt hoofd en armen verplicht was, etc. Ook scheiding der sexen na de kleuterschool, was vanzelfsprekend. En in bepaalde autochtone kringen is dit [deels] nog steeds zo. Hoezo dit alles specifiek iets voor moslims?
    Maar het ergste aan jullie reakties vind ik, hoezeer jullie voorbijgaan aan problemen waar veel volwassen NLers feítelijk tegenaanlopen, voorál die met lagere inkomens. Bv. huur en zorg. Die problemen zijn helemaal niet veroorzaakt door moslims, maar juist door alles tot “markt” te maken. Nee natuurlijk is dat niet goedkoper, bv. ooit ’n commercieel bedrijf ontmoet dat géén winst wil [deels zelfs moet] maken? Ook staat concurrentie haaks op samenwerking. Enz.
    Ik ben wars van élke vorm van extremisme, ongeacht uit welke hoek. IS niet minder dan “hooliganisme”, RAF of wat ook. Maar die 2e kom ík juist vaak tegen. Voor mij zijn intimiderende agressieve hooligans dus héél wat bedreigender dan moslims [die ik in mijn omgeving overigens vaak genoeg tegenkom]. Dat beperkt zich niet tot die spugende viking. Ook bv. groepsgewijs aangerichte vernielingen, deels met vuurwerk. En meer dan dat. Dát is míjn realiteit. Dat jullie daar geen oplossing voor hebben, daar zelfs niets van willen weten, is mij nu wel duidelijk ja.

  25. Jeroen Korenaar // 27 juni 2016 om 20:56 // Beantwoorden

    Ere wie ere toekomt. Roemer is de enige die geen bord voor z’n kop heeft als het om de anti-democratische doelstellingen van de EU gaat.

    Toch, je kunt nog 100 referenda afdwingen; zolang de schaduwregering de Paarse Kabinetten blijft formeren, worden uitkomsten de HET GROTE PLAN hinderen categorisch genegeerd.

    Misschien dat het slimmer is het Kabinet te laten vallen, of bewindspersonen juridisch te vervolgen. Collaboreren met fascisten, corruptie, ambtsdelicten, subversieve activiteiten, mijneed, informatie achterhouden cq. Kamer vals inlichten, enz.
    Er is geen tijd meer te verliezen. Geen medelijden met sadistische globalisten.

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.