Asscher over KLM: ‘Wat we kunnen doen, is beperkt’

Premier Mark Rutte en vice-premier Lodewijk Asscher in 2014 tijdens een bezoek aan Schiphol. (Foto: Flickr, minister-president Rutte, fotograaf onbekend)

‘Wat je kunt doen is beperkt. We oefenen politieke druk uit, om te zorgen dat er rekening wordt gehouden met het Nederlandse belang. Maar het is ultiem aan het bedrijf zelf om te zorgen dat het overleeft’, aldus vice-premier Lodewijk Asscher (PvdA). De minister van Sociale Zaken erkent daarmee dat het kabinet maar weinig invloed kan uitoefenen op de gang van zaken bij Air France KLM. De politiek trok zich de laatste dertien jaar steeds verder terug uit KLM. Verschillende kabinetten lieten bewust kansen liggen om meer invloed te verwerven. De Nederlandse politiek staat nu buiten spel, de Franse zeker niet.

In De Telegraaf, 11 juni.

In De Telegraaf, 11 juni.

Het kabinet zal een overheveling van werkgelegenheid naar Parijs niet pikken, is het beeld. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) wil een stevig gesprek met de Franse minister van Financiën, liet hij donderdag weten bij RTL Late night. Dijsselbloem zei dat Nederland niet zal accepteren dat er werkgelegenheid verdwijnt bij KLM en Schiphol vanwege Franse problemen. Ook PvdA-staatssecretaris Infrastructuur Sharon Dijksma kondigde aan haar Franse collega te bellen over KLM Air France.

(Foto: pixabay.com)

(Foto: pixabay.com)

Het kabinet kan zich echter verzetten tot het een ons weegt, de Fransen beslissen. PvdA’er Asscher, wiens moeder overigens commissaris is bij KLM, plaatst nu alvast een disclaimer: ‘onze invloed is beperkt’.

Die beperkte Nederlandse invloed is er bovendien alleen maar omdat de Franse politiek zijn invloed wél behield. ‘Het Elysée heeft grote invloed. Parijs wil echt geen ruzie maken’, wist ‘een betrokkene’ onlangs in De Telegraaf. Conclusie: de politieke invloed in KLM is niet zozeer afgenomen, maar verschoven naar Parijs. Analist Jos Versteeg van vermogensbank Theodoor Gillissen noemt in De Telegraaf nog een andere belangrijke speler: ‘De haantjes van de Franse vakbonden hebben de macht’.

Nu staat de discussie tussen Air France en KLM even in de ijskast, maar naar verwachting keert die in juli in volle omvang terug. Dan zal de nieuwe Franse topman Jean-Marc Janaillac namelijk een beslissing nemen. De voortekenen zijn voor Nederland niet gunstig.

Pikant is de rol van de oud-verkeersminister en later weggestuurde KLM-bons Camiel Eurlings (CDA). Bij de fusiebesprekingen in 2003 hadden de Fransen en Nederlanders afgesproken dat de vluchten naar unieke bestemmingen (garanties) voor Schiphol niet bij de KLM weggehaald mochten worden. Het is voor zowel Schiphol als KLM heel belangrijk dat bijvoorbeeld de vluchten naar Lima, Kaapstad en Toronto op Schiphol blijven. ‘Kijk, dat was een levensverzekering van KLM’, zei een hoge KLM-bron vrijdag in De Telegraaf.

Maar toenmalig minister Camiel Eurlings gaf in 2010 de garanties toch aan de Fransen weg. De directie van Air France-KLM kan nu daardoor KLM-vluchten vanaf Schiphol schrappen of overhevelen naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle. Niet lang na zijn genereuze gift, werd Eurlings topman bij de luchtvaartmaatschappij.

Terug naar 2016. Asscher: ‘Je kan natuurlijk altijd van mening verschillen over de vraag of die afspraken beter of anders hadden gekund. Daar blijf ik van weg’. Wat een wollige manier om toe te geven dat de politiek -weer- enorme fouten heeft gemaakt.

(Bron: De Telegraaf )

9 Reacties op Asscher over KLM: ‘Wat we kunnen doen, is beperkt’

  1. bert-maathuis- // 11 juni 2016 om 14:02 // Beantwoorden

    “Terug naar 2016. Asscher: ‘Je kan natuurlijk altijd van mening verschillen over de vraag of die afspraken beter of anders hadden gekund. Daar blijf ik van weg’. Wat een wollige manier om toe te geven dat de politiek -weer- enorme fouten heeft gemaakt.”

    Och, het lijkt me dat e.e.a. toch over basalere waarden gaat.
    Economie staat nog steeds geheel en al in het teken van werkslavernij.

    Nog maar eens het juiste inzicht:
    http://www.degrotetransitie.nl/themas/24-urige-werkweek/

  2. De KLM is al lang door Den Haag verkwanseld en is over niet al te lange tijd passe, opgeslokt door Air France. Nu kunnen nitwit Asscher en Dijsselbloem een heleboel doen, om te beginnen in Brussel dwars gaan liggen voor de oneindige staatssteun die Air France krijgt, maar daar hebben de PVDA biefstuk socialisten het lef niet voor.

  3. Dit soort kwesties worden niet zozeer veroorzaakt doordat politici fouten maken. Al hun daden zijn uitsluitend gericht op onmiddellijk of toekomstig persoonlijk gewin!

  4. jos van veen // 11 juni 2016 om 14:54 // Beantwoorden

    Naar mening kun je er overtuigd van zijn dat wanneer het Franse belang het grootst is je wordt leeggevreten door de Fransen.KLM is de extra portemonnee
    Nou is het zover..KLM weg en Frans daarvoor in de plaats..Het geld zat verhoudingsgewijs in het verdienmodel van de KLM en Frankrijk heeft massa´s geld nodig om de stakingsdrift te stillen..geld dat zij niet hebben, maar hun partner wel..dus halen ze het daar weg voor het eigen bestaan..pikken de winstgevende lijnen in, melken het uit en laten het vervolgens vallen als ze weer in de problemen komen met behoud van alle winstgevende zaken,,
    KLM weg uit NL, de Emiraten en soortgelijke er in er in en Schiphol verdeeld voor diensten..

    Op lange termijn molt Frankrijk Air France vanzelf want die wordt teruggedrongen door prijsvechters.De heethoofdige staaklustige vakbonden gaan de eigen werkgelegenheid torpederen…dus de winsten dan rollercoastering omlaag..en pats!

    En Eurlings? een zeermiddelmatige kwiebus..meer last dan gemak..bereikte al vlot zijn Peter principle..net zo lang promoveren en over het paard getild worden dat je onderfunctioneren zich scherp gaat aftekenen..CDA domheid..

  5. De KLM, het parade paardje van Nederland. KLM dat was Nederland, Nederland dat was KLM. Nu kapot gemaakt door politici die voor manager wilden spelen. Dag KLM, verkwanseld door idioten.


  6. Het is niet alleen t.a.v. de KLM dat de huidige politici beperkt zijn in wat ze kunnen doen. Door hun evidente incompetentie zijn zij uberhaupt al sterk beperkt.

    Dit is het slechtste kabinet uit de Nederlandse geschiedenis. Men komt niet verder dan enkele criminele, neoliberale beleidspunten uit te voeren en verder vooral het liegen en bedriegen tot een kunst verheffen.

    Hoewel de Nederlanders zich sterk bewust zijn van de buitengewone incompetentie en criminele aard van de huidige bewindslieden zullen velen weer bij de volgende verkiezingen voor precies hetzelfde soort politici kiezen. Uiterst beperkt.

    Voor wat dit betreft een raar land Nederland…

  7. Bas van Stapelberg // 11 juni 2016 om 19:16 // Beantwoorden

    Was Asscher weer even wakker van het slaapwandelen? Deze slaapwandelt 23 uur van een etmaal wist u dat? Vanaf het moment dat directie, management, en ook politici hun zakken begonnen te vullen toen AF met KLM samen zijn gegaan tot op heden zijn ze misschien wel duizend keer gewaarschuwd voor de Fransen. Doe met Fransen zaken en je weet dat ze je een poot uitdraaien.

  8. Positief blijven jongens. Ieder nadeel hep een voordeel. De omwonenden van Schiphol kunnen binnenkort weer van een normale, gezonde nachtrust genieten, de kosten van de gezondheidszorg gaan omlaag en de schade aan het milieu wordt minder.
    Dat verlies van banen wordt wel weer gecompenseerd door nieuwe bedrijvigheid. De Nederlandse economie is krachtig en dynamisch en niet afhankelijk van een sector waarin geen enkele waarde wordt gerealiseerd. Het ons-kent-onsclubje rond de KLM heeft onze politici dat model aangepraat om gratis overheidsgeld binnen te halen. Dat geld kunnen we nu in innovatieve industrieën investeren. In een sector waar waarde wordt gecreëerd en de winstmarges en het toekomstperspectief stukken beter dan zijn in de luchtvaart. Eerst nog effe een parlementaire enquête en dan weer aan de slag.

  9. Ach ja, wat heeft die Asscher eigenlijk wel voor elkaar gekregen?

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.