Van Rijn wil dat gemeenten uiterlijk 1 oktober 125.000 pgb-dossiers opnieuw beoordelen

Hoewel het kabinet naar verwachting een relatief rustig politiek seizoen tegemoet gaat, blijft het rommelen rond de persoonsgebonden budgetten (pgb’s). Verantwoordelijk staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn stuurde op 7 augustus, midden in de zomer, een brief naar de gemeenten met het dringende verzoek om 125.000 pgb-dossiers nog vóór 1 oktober opnieuw te beoordelen. In welgeteld 38 werkdagen 125.000 dossiers beoordelen, komt neer op zo’n 3.290 dossiers per dag.

Bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) ging het eerder dit jaar flink mis doordat de instantie de bulk betalingen niet aankon. De staatssecretaris moest maar liefst zeven keer in de Tweede Kamer op het matje komen omdat pgb-houders en zorgverleners geen geld ontvingen. De PvdA’er overleefde maar net een motie van wantrouwen. Die situatie wil Van Rijn nu voorkomen door gemeenten nóg meer achter de broek te zitten. Volgens Van Rijn moeten wethouders ‘alles op alles’ zetten om een nieuw pgb-debacle te voorkomen.

De SVB heeft Van Rijn laten weten een nieuw debacle alleen te kunnen voorkomen, de gegevens alleen op tijd te kunnen verwerken en controleren als de goede en geautomatiseerde stukken tijdig van de gemeenten binnen zijn.

Zo’n 90 procent van de pgb-houders krijgt nu zorgkosten vergoed op basis van een oordeel dat binnenkort verouderd is. De gemeenten moeten daarom de situatie van deze hulpbehoevenden opnieuw onderzoeken, om te bepalen of ze volgens de nieuwe regels nog steeds recht hebben op hetzelfde geldbedrag en het aantal uren zorg.

Gemeenten moesten dus sowieso de 125.000 dossiers dit jaar opnieuw beoordelen maar daar komt nu dus een krappe deadline bij. De verantwoordelijk wethouders krijgen nu krap acht weken de tijd om de gegevens bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), de uitvoerder van de pgb, in te leveren.

Een woordvoerder van Van Rijn geeft in het AD toe dat de deadline nieuw is. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten laat in dezelfde krant weten dat het ‘een grote klus’ wordt. ‘We willen leveren en moeten met z’n allen zorgen dat de deadline van 1 oktober zo veel mogelijk wordt gehaald’, aldus een woordvoerster. ‘Maar of het lukt? Ik heb geen glazen bol’.

SP-Kamerlid Renske Leijten: ‘Van Rijn is weer rijkelijk laat met het stellen van een deadline. Hij komt midden in de zomer met deze brief, bizar! We moeten ons sowieso afvragen of we zo’n mega-operatie wel willen’.

Dit lijkt op het inmiddels vertrouwde kunst-en-vliegwerk van de staatssecretaris. Naar verwachting wordt het nieuwe politieke seizoen voor Van Rijn, en de pgb-houders, niet zo rustig.

(Bron: AD)

7 Reacties op Van Rijn wil dat gemeenten uiterlijk 1 oktober 125.000 pgb-dossiers opnieuw beoordelen

  1. ik vraag me af wat er gata gebeuren als Vabn Rijn voor de achtste keer op het matje moet komen met zijn grappen..

    Dit krijg je met onnodige ongein waarbij ej afhankelijk bent van het buearucratisch systeem.

    Burgers zijn al veel langer afhankelijk van dat logge varken, maar dat heeft Van Rijn na 7 keer NOG niet door..
    Management bij letter ende decreet..

  2. foutje:
    Management by letter

  3. bert [maathuis] // 18 augustus 2015 om 20:42 // Beantwoorden

    De regering zwabbert de rechthebbenden maar voortdurend heen en weer op het schaakbord!
    De betreffende politieke “organisatoren” hebben werkelijk geen enkel respect voor hun medeburgers; een andere conclusie lijkt niet mogelijk.
    Wat doen we wanneer een apparaat niet meer of verkeerd functioneert? Repareren dan wel vervangen voor een wél goed functionerend exemplaar. Misschien niet direct, maar toch wel na drie of vier keer disfunctie!

  4. Ik begrijp dat er mensen zijn die dit moeilijk vinden, ik weet dat er met geld gegooid is met pgb en misbruik van gemaakt is, nooit geen controle bij het pgb loket werd gezegd ga maar extra op vakantie anders krijg je volgend jaar minder, ik ken mensen die er gigantisch aan verdienen zonder controle. Kort gezegd waar het echt nodig is en die niet de weg weten vallen zoals altijd buiten de boot,

  5. Van Rijn moet bezuinigen maar hij doet het op de verkeerde manier omdat hij er totaal geen verstand van heeft en alleen maar die heren luistert die dicht bij het vuur zitten. Ik vraag me al zolang af waar die bestuurders en directrices gebleven zijn van die gesloten verzorgingstehuizen. Zitten die allemaal thuis? En zijn die verplicht om te solliciteren of hoe zit dat? heb ik nagekeken maar krijg nergens antwoordt. Kan mij iemand die vraag beantwoorden.

  6. Ik hoor het van Rijn nu al zeggen. Maar Kamer.. wij hebben ervan geleerd. ( nu de gemeentes nog ).
    De oorspronkelijke discussie over waarom er indertijd gekozen is voor een PGB , zelfredzaamheid ( jawel Mark) komt niet meer terug.
    Beter te vervangen door Controlestaat, onduidelijke eindeloze formulieren staten, oneigenlijke targets voor ambtenaren om aanvragen eerder niet dan wel te honoreren.
    Wat heeft dit nog te maken met zelfredzaamheid om noodzakelijke zorg in te kopen.
    Bureaucratie waar je wat van kunt leren kennelijk. En voer voor eindeloze discussies wanneer nu wel of niet zorg noodzakelijk is en daar dus geld voor beschikbaar is. Praatvoer die wordt opgepompt omdat er en mede dankzij de marktprivatisering er meer en meer marktpartijen ( en zzpers) met een winstoogmerk nu opereren.
    Het managen van het controleapparaat op de pgb’s , wat kost dit eigenlijk. Wat is er “geleerd” van de winstmarges op zorggelden en de “reserves”. Hoeveel geld wordt er nu dankzij deze liberalisering / privatisering van de zorg nu geinvesteerd door ” investeerders, banken of grootkapitaal.
    Hoe zorgt de overheid dat van al die pgb gelden nu ook geld overblijft voor zorg en niet het grootste geld opgaat naar winsten.
    En gaan de investeerders nu ook bijdragen in het creeren van banen of nu juist banen schrappen ( innoveren om de kosten te drukken) om de winst te verzekeren.
    En wat heeft dit alles nu te maken met goede zorg en echte innovatie ten bate van de kwaliteit??????

    De gehele zorg hervormingen zijn niets meer en minder dan een boehoudkundige truc om de de betalingen die nodig zijn om de Muntunie te financieren ( stabiliseren) en een bijzonder slechte poging om alvast met meerdere landen beleid te harmoniseren ( voorloper van de politieke unie) EN overgoten met her en der per land een afgesproken nieuwe experiment met privatisering.

    IDD dit heeft niets te maken met zorg of innovatie van zorg. Daar is men in Europa ook niet mee bezig. Wel met de stabiliteit van de Euro. Gemeenschappelijke aanpak van vluchtelingen ( wil ook niet zo vlotten). TTIP ( het doceurtje voor de grootkapitalisten in ruil voor banen die net zo hard weer verdwijnen als dat ze zijn gecreerd, al zal al worden gecreerd) . En zolang iedereen de welgemeende glimlach van Rutte en consorten accepteerd is het business as usual.
    We hebben immers groei die nu geclaimed wordt door de heren. Groei die voornamelijk te maken met de functie van ons land als doorgeefluik ( export) en de lage olieprijs. Allebei zaken die niets te maken hebben met hervormingen in de zorg en ook niets met PGB.

    Overigens om groei te kunnen realiseren is meer economisering nodig, en vraag creatie.
    LAten wij nu specialisten als Mark Rutte en Samsom en Dijsselbloem rond hebben lopen die gespecialiseerd zijn in vraag uitval. En als vraag uitvla niet direct te realiseren is per wet dan verhogen we de drempels om dit recht te kunnen laten gelden met oneigenlijke , onduidelijke en vooral eindeloze formulieren stromen en tegenstelling in te volgen procedures. Vervolgens verhogen we de drempel op rechtsbijstand. Verhogen we de drempel van eindeloze controles en BOETES. En last but not least. Onderwijs. DE drempel om hoger onderwijs te kunnen volgen maken we ook hoger. Maak je het kringetje vvan toekomstige “leiders” een stuk kleiner.

    Al met al een redelijke Self fulfilling prohecy” aanpak . Succes gegarandeerd voor de hervormingen. Geen dwarse burgers meer. Vraag uitval in combinatie met de opgelegde europese harmonisatie van beleid. Vrij spel voor de ‘investeerders/ job creators.
    Een een gbweldige stap terug in de tijd qua ontwikkeling van de mensheid en beschaving.
    Middeleeuws en uitholling van opgebouwd mensen rechten/
    Geen gaarkekens maar voedselbanken.
    Geen democratie maar afpersing van een heel volk ten faveure van de stabiliteit ( = economisering ) van een munt.

    Maar wel als setje goede vrienden een strandwandeling maken.

  7. En als laatste.. Recentelijk gepubliceerde cijfers van het OESO stellen Nederland als koploper van welvaart en vermogensongelijkheid. Een groei van 16,5 % in aantal miljonairs vanaf 2013. Ik dacht nu 178000.
    Zijn er ook inmiddels al zorg miljonairs gesignaleerd ( de succesvolle zorg ondernemer) ?
    Wat is de toename in groei, percentueel, van het aantal voedselbanken en de groei (* beroep doen op) voedselbanken sinds 2013.
    Wat is de relatie tussen groei aantal miljonairs ( in de thrickle down economie theorie, vurig aangehangen door de EU)en de groei van het aantal banen?
    Welke kwalitaiteve innovaties van zorg zijn er nu ontdekt en geimplementeerd sinds 2013 Toch niet alleen het voorschrijven van merkloze medicatie die een besparing van 2 miljard hebben opgeleverd, hoop ik? Gaan die twee miljard nu terug de zorg in of worden ze anders “verdeeld”.

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.