Voormalig NS-directeur over Fyra-fiasco: ‘De Fransen kregen hun zin, net als nu bij KLM’

Nederland wilde in de jaren negentig beslist géén Thalys, maar door onhandigheden van Nederland, rijdt er anno 2015 een Thalys. Frits Marckmann, de oud-NS directeur NS Internationaal tussen 1995 en 2004, onderhandelde destijds namens NS met de Fransen en Belgen. Nederland maakte van de Belgische bondgenoten onnodig vijanden. De Fransen zagen daardoor hun kans schoon om de Hollandse plannen te dwarsbomen en hun Thalys naar voren te schuiven.

Marckmann: ‘De Fransen hebben uiteindelijk hun zin gekregen: het Belgisch-Nederlandse vervoer zit nu in Thalys. Zo zal het met KLM ook gaan. Frankrijk is gericht op annexatie.’ En over de Nederlanders: ‘men wilde zo graag aanbesteden dat ze er met open ogen in zijn gelopen’.

Twintig jaar, vele miljarden en talloze illusies en gedeukte reputaties verder, komt er zelfs een parlementaire enquêtecommissie aan te pas om het genante Fyra-fiasco tot op de bodem uit te zoeken. NS-directeuren, ministers en ambtenaren kwamen al op het matje, behalve Marckmann. Hij werd alleen in een besloten hoorzitting gehoord, maar had zijn verhaal liever in de openbare hoorzitting gedaan. Donderdag 4 juni plaatste NRC Handelsblad een interview met voormalige NS-directeur.

Marckmann: ‘Het ging al mis bij de beslissing om internationaal treinvervoer aan te besteden zonder vooraf te overleggen met België en Frankrijk. Achteraf is dat verbijsterend: Nederland vroeg Europese bedrijven te bieden op iets wat niet van Nederland was: spoor in Frankrijk en België’.

Het kabinet Kok 2 had ‘een politieke droom’ volgens Marckmann. Men voorzag dat de Europese spoormarkt al open was en alle ‘staatsbedrijven al ter ziele’. ‘Dat was wishfull thinking: 17 jaar later is het nog steeds niet zover’.

Ook het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat zag het al helemaal voor zich: elk uur een hsl van Amsterdam naar Parijs, elk half uur naar Brussel. Door deze hoge frequentie kwamen de treinen echter nooit vol. Het ministerie wilde eigenlijk het liefst verder met de Thalys, net als de Fransen. Maar daar stak Marckmann een stokje voor. ‘Uit financiële strategische overwegingen. Ik wilde niet onder de knoet van de Fransen zitten’.

De Nederlanders opereerden ronduit onhandig door de Thalys, die reed net, volkomen te negeren bij de aanbesteding. De politiek moest en zou een aanbesteding krijgen en de Thalys mocht daaraan niet meedoen. Reden: er namen teveel staatsbedrijven deel aan het Frans-Belgisch-Duits-Nederlands consortium, dat de Thalys is. De Belgen waren vanaf dat moment zwaar gepikeerd en hebben sindsdien dwarsgelegen. Het ging van kwaad tot erger. Die Ollanders hadden het weer eens in hun bol gekregen.

Marckmann kijkt niet op van de genante feiten die boven tafel komen door de Fyra-enquête. ‘Zo zit de wereld van marktwerking in elkaar. De kunst om niet gepakt te worden. NS moest toch een echt bedrijf worden? Nou, dat is het nu’.

(Bron: NRC Handelsblad)

3 Reacties op Voormalig NS-directeur over Fyra-fiasco: ‘De Fransen kregen hun zin, net als nu bij KLM’

  1. jos van veen // 4 juni 2015 om 18:21 // Beantwoorden

    zoveel dure lieden,zoveel opgepoetste ego’s, zoveel betweters, het verstand van concurrerende pubers en stomme besluiten over andermans geld…ik erger me groen en geel aan deze potsierlijke gangsters want ik heb er echt geen ander woord voor.

    En het gaat maar door en blijft doorgaan…domheid eindigt alleen met de dood..(Japans gezegde)
    Over alle groter maatregelen kun je 10 wel parlementaire enquêtes houden..het maakt niet veel uit.
    De daders blijven gewoon hun hoge inkomen houden en verdwijnen naar elders om daar weer de boel te verzieken..
    Het is toch immers alleen maar geld van anderen..?
    En niemand redeneert in de gevolgen voor anderen en die anderen krijgen weer de rekening.

    Het wordt tijd dat DAT mechanisme wordt aangepakt..!!Hoofdelijke aansprakelijkheid, terugvorderingen,e.d. Dat maakt VEEL voorzichtiger..
    Nu is het boterzacht.

    En Fransen? Die likken zich er door en proberen hun sier bij anderen op het bord te leggen…hebben ze altijd gedaan..etaleren van vermeende grandeur terwijl de Engelsen zich bewuster worden van het feit dat ze nu de rules waven..ipv andersom.

  2. Meneer Marckmann lijkt vooral gefrustreerd en is het zicht op de realiteit kwijt geraakt. Hij verkondigt een partij onzin.

  3. Tja onzin ofniet .. Privatisering in een wereld van geldcreatie uit het niets. Onze italiaanse en franse vrienden.

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.