Zorgverleners raken door pgb-fiasco in grote financiële moeilijkheden

Op 15 mei zou de pgb-ellende opgelost zijn, beloofde staatssecretaris Van Rijn eerder aan de Tweede Kamer. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) liet Per Saldo, de belangenorganisatie van pgb-houders, al weten dat maandag 18 mei alle achterstallige betalingen zijn verricht. Maar de belangenclub houdt zijn hart vast. Veel zorgverleners wachten namelijk nog op hun geld en komen intussen in grote financiële moeilijkheden. Vooral de zelfstandige zorgverleners zijn de sigaar.

Instanties en bedrijven blijken ook weinig coulant. Door extra incasso-, administratie- en aanmaningskosten te berekenen lopen de schulden van de gedupeerde zorgverleners alleen maar verder op, terwijl toch heel Nederland inmiddels weet dat er sprake is van overmacht.

In Het Parool vertelt een zorgverleenster dat ze inmiddels diep in de schulden zit omdat ze al 4,5 maand niet is betaald. ‘Mijn energieleverancier krijgt nog drie keer 177 euro van me. Daar komt nog drie keer 40 euro administratiekosten bij. Mijn telefoon en internet hebben ze afgesloten. Huilend hing ik aan de telefoon. Het was een rekening van 79 euro, maar met aansluitingskosten en dwangsommen erbij liep het op tot 180 euro’. Wanneer de vrouw belt met haar schuldeisers, stellen die altijd de vraag wanneer ze dan wel kan betalen? En daar kan ze geen antwoord op geven.

De brievenbus puilt inmiddels uit van de betalingsherinneringen en aanmaningen. Een maatschappelijk werkster kon voorkomen dat de woningbouwvereniging de zorgverlener uit haar huis zette.

Landelijk zijn er duizenden zorgverleners die nog geen of een incomplete betaling hebben ontvangen. Het relaas van de thuiszorg-zzp’er is wel heel erg schrijnend, en hopelijk uitzonderlijk. En dan de bedrijven die de gedupeerden ook nog eens met extra incassokosten opzadelen. Gaat de overheid die kosten ook vergoeden?

Op 20 mei staat Van Rijn voor een kritische Tweede Kamer om verantwoording af te leggen over dit pgb-drama. Maandag 18 mei verwacht de Kamer een brief waarin de bewindsman waarschijnlijk zal schrijven dat de problemen zijn opgelost. Iets wat hij eerder ook verkondigde. Totdat Per Saldo daags erna aantoonde dat dat niet zo was.

De staatssecretaris dekte zich al eerder in door 15 mei geen keiharde deadline te noemen maar een datum waarop het allemaal ‘zo goed mogelijk’ is opgelost, verder achtte hij ‘een structurele verwerkingsvoorraad’ van 40.000 betalingen acceptabel. Structureel 40.000 nog niet uitgekeerde betalingsaanvragen? Dat lijkt eerder op een structureel probleem. Een echte taalkunstenaar, die Van Rijn.

(Bron: Het Parool)

5 Reacties op Zorgverleners raken door pgb-fiasco in grote financiële moeilijkheden

  1. jos van Veen // 15 mei 2015 om 16:25 // Beantwoorden

    dit was natuurlijk te voorspellen(en werd voorspeld )..een bureaucratische nitwit op het terrein van actie die de boel even bezuinigend gaat regelen..begrippen hanteert die nergens op slaan en zalvend de passie preekt.
    Kletskoek..Deze man moet gaan staan waarvoor hij staat en het veld ruimen.
    Zijn ministerie moet alle gereken en extra kosten aan de gedupeerden volledig en met excuses voor hen afhandelen.Stuur de rekeningen maar naar de gemeente en die vordert later maar terug van het Rijk/Ministerie.
    Dan zullen ze zien wat bezuinigen is..en wat chaos creëren is.

    Geen laffe preken en toezeggingen meer..weg met die vent. Incompetent, slecht doordacht, slecht doorzicht en slecht uitzicht/perspectief..

    en dat hete dan bezuinigen..mensen hun inkomen afhandig maken..en de BKR in rammen.

  2. De indekking is al geregeld hoor. De interim directeur bij de SVB – maakt hem wat uit, want goed betaald en toch zo weer weg – heeft een brief geschreven. In juli komt er een schriftelijk overzicht en daarop kun je zien of het allemaal goed is. Van Rijn kan dus met een gerust hart hard zeggen dat hij er alles aan gedaan heeft. Nog even geduld dus. PvdA en VVD hebben dat geduld vast wel. Dat er steeds schrijnender voorbeelden het nieuws halen blijft afgedaan worden als incident. Nog even wachten en dan komt het goed. Dit kabinet, met Van Rijn, Schippers en Klijnsma voorop verdienen een prijs als sprookjesvertellers. Ze geloven er blijkbaar zelf ook nog in.

  3. Precies, sprookjes waar vooral door henzelf in wordt geloofd. En anders helpt repressie wetgeving wel. Boete , boete , boete..
    Met menswaardigheid heeft het niets te maken en met participatie al evenmin. Dus voor deze omissies met het pgb kunnen we nog meer “bezuinigingen” verwachten evenals meer gemeentelijke belastingen.
    Dus “kosten” op arbeid verlagen en gemeentelijke belastingen omhoog.
    Wordt onze concurrentie positie in de wereld en europa vast beter door.
    selffulfilling prophecy van een negatief mensbeeld, was het maar een sprookje.

  4. De PGB is de zoveelste misser. Dit kabinet heeft ontelbaar veel verprutst. Natuurlijk wordt het tijd dat Rutte II valt, maar PvdA en VVD hebben blijkbaar andere belangen dan die van de kiezer. PvdA klaagt voor de bühne over de VVD, maar is intussen verliefd op de macht.

  5. Voor het hele debacle uiteindelijk van start zou gaan, heb ik verschillende malen in open fora en brieven, aan de heer van Rijn, gesteld dat dit een totaal voorspelbare chaos zou gaan oplveren.

    1. Vergeten te verifiëren
    Projectmatig is er een gulden regel. ‘Assumption is the mother of all fuck ups’. In Nederlands: Aanname is de basis van elk projectondergang. Je bent niet alleen politiek project verantwoordelijke, je zult ook moeten kunnen tonen dat je zin voor regie hebt.

    Wel, mijnheer van Rijn, ondanks het gegeven dat vrijwle alle gemeenten riepen er ‘klaar’ voor te zijn, heeft u verzuimd te controleren of zij er inderdaad wel klaar voor waren. Geheel voorspelbaar…. zij waren het niet.

    2. Materie, Project en Ketenkennis
    Om een complex project uit te kunnen voeren is er een heilige wetmatigheid te controleren of er aan alle voorwaarden, voor een project in gang word gezet, dat aan alle voorwaarden is voldaan. Het alleen maar een schamel briefje dat men er klaar voor is, bij een dergelijk complex traject, is totale inertie en incompetentie.

    Ook is gebleken dat van Rijn op verschillende momenten en punten niet alleen geen enkele regie heeft of wist te houden, ook bleek hij geen enkele materie kennis te bezitten, voor een dergelijk project een absoluut vereiste.

    Als laatste, maar ook dat is volkomen voorspelbaar, blijkt van Rijn geen enkel oog te hebben voor keten gevolgen. Immers, je gaat een traject in, waar vele vele mensen bij betrokken zijn, op veel en verschillende niveaus, en de hausse aan fouten en de daardoor ontstane puinhoop, hadden voorkomen moeten worden en dat kan alleen als je kennis van materie en ketens hebt.

    3. Aanstelling van een crisismanager
    Door de voortdurende gevolgen van totale ontbreken van regie en mismanagement, stelt van Rijn een crisismanager aan. Een crisismanager wordt doorgaans aangesteld als er ergens sprake is van een onhoudbare situatie, ook al roept de politiek totaal andere dingen hier over. Een onhoudbare situatie met een hele grote impact.

    In gevallen zoals van Rijn zich bevind, wordt een crisismanager door derden aangesteld om orde op zaken te stellen, niet om te inventariseren. Daar heb je geen crisismanager voor nodig. Een crisismanager gaat voor korte lijnen die helderheid en orde op zaken stelt en, wanneer nodig en noodzakelijk, passeert een crisismanager te pas en onpas, regels, personen, politiek en anciënniteit. Anders heb je namelijk geen crisismanager nodig.

    Dat je een crisismanager zelf aan stelt, in een project en traject van jezelf, is een akte van onvermogen en niets anders dan dat.

    Tenslotte
    Het is stuitend, ronduit weerzinwekkend dat twee zaken hier volkomen veronachtzaamd zijn door van Rijn.

    1. Pilot
    Voor je een zeer ingewikkeld traject in gaat wil je weten of hetgeen je hebt opgetuigd, ook werkelijk werkt in de praktijk zoals je voor ogen hebt. Alle waarschuwingen ten spijt heeft de politiek hier niet voor gekozen, ook maar iets gedaan. Projectmatig is dit een falen en doodzonde van de bovenste plank.

    2. Rollback scenario
    Indien het zo is dat een project onverhoeds totaal anders loopt dan beoogt, dan dient de project verantwoordelijke, in dit geval van Rijn, heel eenvoudig een roll back scenario in gang te zetten. Dat betekend eenvoudig dat alles word gestopt, en weer terug word gebracht naar de werkende eerdere situatie. Ook hier heeft van Rijn totaal anders voor verordonneerd.

    Verbijsterend zijn ook de stappen die de politiek zelf aan het zetten is. Rutte als ‘opperhoofd’ van dit kabinet, Edith Schipper, bazin der bazen op dit departement, hebben beiden niet ingegrepen. Van beiden is dit volkomen impotent en incompetent te noemen.

    Dit hele trio is continue aan het falen, zijn hiervoor ook politiek en integraal verantwoordelijk te noemen en het gegeven dat dit zover heeft kunnen komen is een staaltje van incompetentie die enorme impact heeft op alle betrokkenen. Geen van deze drie hebben blijk gegeven zich daar ook maar iets van aan te trekken.

    Aangezien dit trio ten dienste dient te staan van de mensen door wie zij zich laten betalen, is het moment klinisch en overwogen, afscheid te nemen van dit onvermogen.

    Het is maar even dat u het weet.

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.