Verplichte rekentoets maakt sluikreclame voor Coca-Cola

De nieuwe rekentoets voor scholieren waarover de laatste maanden zoveel te doen was, bevat sluikreclame voor Coca-Cola. De toets, volgend jaar verplicht, laat leerlingen uitrekenen hoeveel cola van het Amerikaanse merk in een bepaald glas kan. Scholieren krijgen daarbij een afbeelding van een rood krat met tien anderhalveliterflessen Coca-Cola voorgeschoteld en een glas van twintig centiliter. Een zuiver gevalletje sluikreclame.

Volgens het college voor Toetsen en Examens (CVTE) betaalde de fabrikant van de bruine limonade echter niets, want de CVTE wil de scholieren enkel een ‘realistische context’ bieden. Columnist Kees Kraaijeveld in Vrij Nederland wil commerciële merken uit les- en toetsmateriaal verbannen.

Product placement of sluikreclame is een bekende en vaak gebruikte marketingmethode om terloops producten onder de aandacht van de consument te brengen. Het kan het koopgedrag beïnvloeden, want bekend maakt bemind. Fabrikanten betalen grif voor deze wijze van adverteren.

Vreemd is ook dat het ministerie van Onderwijs via het Commissariaat voor de Media (dat valt net als het CVTE onder dit ministerie) sluikreclame bij de publieke omroep intussen met harde hand bestrijdt. Een zender die zich daaraan schuldig maakt, kan een hoge boete tegemoet zien.

Sluikreclame werkt dus. En het ministerie van Onderwijs biedt dat kennelijk gratis aan aan een frisdrankfabrikant. Het gaat bovendien om een ongezond product. Hoe kan men dat rijmen met het beleidsdoel ‘gezond voedsel op school’? Frisdrank is een ramp voor je tanden en het helpt ook al niet in de strijd tegen overgewicht. Integendeel.

Het is geen principiële zuurpruimerij om je gewoon af te vragen: waar is dit nou voor nodig? Sluikreclame maken voor een bewezen ongezond product, ook nog gericht op de sterk beïnvloedbare doelgroep van honderduizenden middelbare scholieren. Die bovendien verplicht zijn de toets te maken. Niks mis met een flesje Coca-Cola, maar niet in die toets.

(Bron: Vrij Nederland)

2 Reacties op Verplichte rekentoets maakt sluikreclame voor Coca-Cola

  1. nu is het natuurlijk welzo dat je bij die suikreclameh ajht ook vragen kan stellen

    Alles is zo langzamerhand onderdeel van een marktgebeuren en daarmee reclame voor iets, ook al is het onbestemd en vertekend.
    Een jongetje loopt met een koptelefoon over straat..mag dat? of is het luikreclame voor ene bepaald merk koptelefoon of voor een type radiootje of discplayer of bandje met Spaanse woorden..talencursus..
    Jongetje beboeten met 150.000 euro

    Bekend maakt bemind?? Holleerder overstroomt de pers, dus Holleeder is bemind…

    menige reclame is afstotend terwijl andere gewoon grappig zijn..al weten de meeste mensen niet eens waar het over gaat..

    Er wordt blijkbaar van uitgegaan dat reclame groe impact heeft..

    In een supermarkt was er gratis aanbod van een nieuwe limonade, veel reclame op tv..of het nu aan de naam/etiket lag..ik weet het niet, maar die literflessen bleven nagenoeg allemaal staan..geen interesse.

    je moet het ook niet overdrijven. En ongezond..tja..dat is toch vaak ene kwestie van perceptie.
    Heel autorijdend Nederland doet ongezond..is het geen uitstoot dan is het fijnstof van rubber en asfalt(en verkeersongelukken)en restant afvalstoffen..we barsten van het afval

    Ik vraag me af: waar het ene zwaar wordt beboet wordt het elders-of het nu onderwijs is of niet- gepromoot.
    Bij het ene moet je betalen en bij het andere kun je ontvangen.
    Same shit, different perception maar het gaat beide over geld..

  2. Het doel/karakter van reclame is beinvloeding.
    Gelet alle negatieve effecten op scholieren van de verplichte rekentoets ( hoofdpijn toets) is het nog maar de vraag of coca cola dit in deze rekentoets zou willen hebben?
    Kun j er gelijk ook een vraag bij verzinnen die gaat over de hoeveelheid suiker in 1 glas cola etc etc etc. Lijkt mij ook een realistiche vraag.
    Hoe kan ons kabinet nu een “verplichte”rekentoets door de strot van onze kinderen drukken als ze zelf niet goed kunnen doorrekenen. Maar de doorrekeningen “vertalen” als het gaat dat het “spectaculair goed gaat met NL”
    Reken eens met de verworven vrijheden van banken ( waar onze overheidsschuld staat, de rentswaps etc etc etc ) en reken daar mee af.

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.