Kabinet kan borst natmaken voor politiek gevecht over feiten MH17

‘De betrokken autoriteiten kunnen hun borst natmaken. Het gevecht om de verantwoordelijkheidsvraag zal lang en pittig zijn’. Dat voorspelt militair historicus Christ Klep vandaag in de Volkskrant naar aanleiding van de nasleep van de ramp met de MH17. Inmiddels is helder dat een Nederlandse diplomaat drie dagen voor de ramp in Kiev officieel op de hoogte is gebracht van het gevaar boven Oost-Oekraïne. Maar premier Rutte verklaarde vrijdag 9 januari nog dat er destijds geen aanwijzingen waren dat het Oost-Oekraïnse luchtruim vol gevaar was. Klep spreekt inmiddels van ‘een brandbaar mengsel met nieuwe details, onthullingen en fragmentarische -en dus onbevredigende- antwoorden’. Welja, dat kan het wankele kabinet er nog wel bij hebben.

Militair historicus Christ Klep studeerde ooit af op het onderwerp  verantwoordelijkheidsvragen na beleidsfalen met ernstige gevolgen. (foto: teimun.org)

Militair historicus Christ Klep studeerde ooit af op het onderwerp verantwoordelijkheidsvragen na beleidsfalen met ernstige gevolgen.
(foto: teimun.org)

Het kabinet sputtert en schuttert. Het komt met vage antwoorden op vragen van de Tweede Kamerleden Sjoerd Sjoerdsma (D66) en -daar is hij weer- Pieter Omzigt (CDA). Die willen namelijk weten wat de Nederlandse veiligheidsdiensten voor de ramp precies wisten en waarom de relevante informatie niet is gedeeld met vliegmaatschappijen.

Ze hebben zich vastgebeten in het dossier. De twee stelden inmiddels vier keer dezelfde vragen maar de verantwoordelijke bewindslieden Opstelten (Veiligheid), Hennis (Defensie) en Plasterk (Binnenlands Zaken, veiligheidsdiensten) blijven verdacht wazig. D66’er Sjoerdsma zei dit weekend tegen Nu.nl: ‘Oekraïne heeft Nederland geïnformeerd. Tegelijkertijd zegt het kabinet luchtvaartmaatschappijen niet te hebben gewaarschuwd. Waarom is dat niet gebeurd?’

In de Volkskrant, 12 januari.

In de Volkskrant, 12 januari.

Er zijn volgens Klep twee redenen voor de afhoudende houding van het kabinet. ‘Ten eerste heeft de regering zich consequent opgeworpen als toegewijde belangenbehartiger van de slachtoffers.’ Bij dat beeld past niet dat je zelf ook wel eens deels verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de situatie waarin deze ramp mogelijk was. Ten tweede gaat het om een ‘stekelig en onvoorspelbaar’ dossier. Het is ‘van nature negatief’, aldus Klep. ‘De vervolgvragen doemen op aan de horizon. Wie wist precies wat en wat is met deze informatie gedaan?’

Vorige week vroeg de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV) om een onderzoek naar wat de Nederlandse inlichtingendiensten AIVD en MIVD precies wisten over de veiligheidssituatie in Oost-Oekraïne.

Het kabinet liet al weten dat er geen formele informatieplicht was richting vliegmaatschappijen. De vliegmaatschappijen hadden hun informatie uit de krant kunnen halen. Dat is feitelijk juist, maar moreel niet.

Van de crises die Rutte 2 al doormaakte, zou dit nog wel eens de venijnigste kunnen worden.

(Bron: de Volkskrant, Nu.nl)

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.