Zorgverzekeraars moeten werken aan hun populariteit

Zorgverzekeraars moeten verzekerden een stem geven in hun organisatie. Dat kan door bijvoorbeeld een verzekerdenraad, klantenpanel of digitale platformen. Dat adviseert Pauline Meurs, voorzitter van de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg (RVZ). Volgens Meurs moeten zorgverzekeraars werken aan hun ‘draagvlak’, oftewel hun populariteit. Anders dreigt het draagvlak onder het huidige zorgstelsel uitgehold te worden.

‘Wanneer dat plaatsvindt, is de kans groot dat we weer gaan praten over het stelsel en veranderingen die moeten worden aangebracht. Of dat er een nieuw stelsel moet komen’, zegt Meurs tegen De Telegraaf. ‘Het moet juist gaan over de wensen van mensen’.

Meurs is geen onbekende in zorgland. Ze is hoogleraar bestuur van de gezondheidszorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en directeur van het door haar opgerichte Erasmus Centrum voor management development in de zorg. Van 2007 tot 2013 was ze Eerste Kamerlid namens de PvdA.

Vandaag biedt Meurs namens de RVZ het adviesrapport ‘De stem van de verzekerden’ aan aan André Rouvoet, de voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland. Meurs: ‘Er valt nog veel winst te boeken als het gaat om draagvlak’. Zo adviseert zij zorgverzekeraars zich minder als massaproduct te verkopen, maar meer als ‘club’, waar je graag bij wilt horen. Clubs die met elkaar concurreren.

Zorgverzekeraars moeten hun klanten beter informeren, vindt Meurs. Ze zouden bijvoorbeeld meer inzicht kunnen geven in de kwaliteitscriteria die ze hanteren bij de inkoop van zorg. Meurs: ‘Nog steeds heerst onder het Nederlandse publiek én bij de zorgprofessionals het beeld dat zorgverzekeraars zorg inkopen op basis van prijs in plaats van kwaliteit.’

Volgens de RVZ is er veel winst voor verzekeraars te behalen op onderscheidende kwaliteit. ‘Wanneer verzekerden overstappen, doen ze dit vooral op basis van de premie en het ervaren serviceniveau. Er vindt nog nauwelijks concurrentie plaats op basis van kwaliteit.’ Volgens Meurs zijn verzekerden graag bereid te betalen voor een goede kwaliteit van de zorg.

Marktwerking is meer dan een politiek idee. Het is gewoon keihard werken en meeveranderen met je klanten. Blijkbaar dringt dat tot de zorgverzekeraars, politiek en de talloze raadjes, instanties en adviesorganen door en dat is winst.

(Bron: De Telegraaf)

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.