Integriteitsbeleid Tweede Kamer is ‘een toneelstukje’

Afgelopen week scherpte de Tweede Kamer zijn integriteitsbeleid aan. Er werd nog preciezer geformuleerd wat wordt verstaan onder nevenactiviteiten, geschenken en reizen. Daarover bleek de laatste jaren zoveel discussie onder Kamerleden, dat een speciale werkgroep zich over het vraagstuk had gebogen. Het werd een hamerstuk. Volgens politiek commentator van NRC Handelsblad Tom Jan Meeus stelt het integriteitsbeleid in de praktijk echter weinig voor. Het is ‘een toneelstukje, public relations’. Lobbyisten klagen over Kamerleden die nog steeds schaamteloos naar presentjes hengelen.

Meeus kent politiek Den Haag van binnen en van buiten. Hij merkte dat de ‘cadeautjes voor politici helemaal niet zo triviaal zijn’. Een lobbyist had hem een sms’je van een Kamerlid getoond. ‘Zo kon ik met eigen ogen vaststellen dat je Kamerleden hebt (lid van een coalitiepartij) die vissen naar deelname aan een politiek forum op een groot publieksevenement. Dan kan hij (m/v) zijn hele gezin gratis meenemen (gratis tickets a 150 euro) en hoeft hij het niet op te geven – want het is werk’. Volgens de lobbyist gebeurde dit vaker dan je denkt.

Ook bezocht de NRC-journalist de Dag voor de Integriteit op 4 november in Rotterdam. De dag was georganiseerd door een speciale overheidsdienst Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) en er waren honderden integriteitsfunctionarissen in (semi-)overheidsdienst op af gekomen. Men besprak er veel, behalve actuele integriteitskwesties. Zo beklemtoonde een mevrouw van Defensie het belang van een compliance strategy, maar zweeg ze over recente affaires met chroomverf en van corruptie verdachte inkopers.

De Rotterdamse burgemeester Achmed Aboutaleb bekende op de bijeenkomst dat hij nooit meer wat declareerde. ‘Te riskant. Straks zat er één incompleet bonnetje tussen en dan wachtte hem de schandpaal’, schrijft Meeus.

Steeds vaker opereren bedrijven agressief op de overheidsmarkt, aldus de columnist. Lobbyisten vertelden hem over ‘stichtingen om commerciële belangen te verhullen, heimelijke mediacampagnes: het gebeurt volop, zeiden ze’.

Die aanscherping van het integriteitsbeleid afgelopen week was dus een wassen neus. En waarschijnlijk dáárom een hamerstuk.

(Bronnen: NRC Handelsblad, integriteitoverheid.nl)

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.