Online volkstribunaal Crowdsuing gaat grote organisaties aanpakken

ABN Amro en Vodafone kunnen hun borst natmaken

Vrijdag 3 oktober start het online volkstribunaal Crowdsuing. Het internet platform is een initiatief van een groep ondernemers en heeft tot doel geld in te zamelen om grote organisaties die zich misdragen voor de rechter te slepen. Naar consumenten wordt niet geluisterd maar naar de rechter wel, zo is de gedachte. De site daagt uit met de slogans ‘Vecht voor je vrijheid’ en ‘Power to the people!‘.

Als eerste staat een rechtzaak tegen ABN Amro op de agenda. Dé bank blijkt namelijk zonder toestemming persoonsgegevens te verkopen aan derden. Ook Vodafone staat op het lijstje, omdat het beltegoed zou laten verdwijnen zonder toestemming.

Volgens een van de initiatiefnemers Robbert Wolfering doen consumentenprogramma’s als Radar en Kassa te weinig aan de misstanden bij organisaties. ‘Dan dachten we vaak, ja, en nu? Dan hoor je zo’n vertegenwoordiger beterschap beloven, maar weet je vervolgens dat er niets verandert. Grote bedrijven hebben er geen boodschap aan. Handtekeningen, petities gaan gewoon in de versnipperaar’.

De toezichthoudende instanties van de overheid zijn ‘gênant’ volgens de Crowdsuing-oprichters: ‘Die doen amper iets voor de burgers. Het zijn meer lobbyorganisaties’.

Power to the people, een volkstribunaal zonder eigenrichting. Dat is mooi, en waarschijnlijk effectief. Net toen je dacht, waar blijft de individuele burger nog tussen de grote oppermachtige bedrijven, organisaties  en de zich terugtrekkende overheid, is daar Crowdsuing. Behalve de misdragende partijen, tenzij de aanklacht onterecht blijkt, zijn er geen verliezers. Check Crowdsuing.nl.

(Bron: De Telegraaf)

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.