Ton subsidie naar overlegclub rijke medicijnfabrikanten

Kamerleden zijn verontwaardigd over de schenking van een ton door het ministerie van Volksgezondheid (VWS) aan een ‘praatclub’ van medicijnfabrikanten, topambtenaren en toezichthouders. ‘Deze bedrijven bulken van het geld, waarom betaalt de burger?’, vragen CDA en SP zich af. Ook de VVD eist opheldering van minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 

In de praatclub, het zogeheten Apollo Netwerk spreken de multinationals GlaxoSmithKline en Janssen Cilag met de top van het ministerie, ziekenhuisdirecties en apothekers over het geneesmiddelenbeleid. Het netwerk kreeg de afgelopen vier jaar 24.000 euro per jaar.

PvdA-Staatssecretaris Martin Van Rijn (Volksgezondheid) was in 2007 betrokken bij de oprichting van het netwerk, evenals de huidige directeur geneesmiddelen op het ministerie. Verrassend is de deelname van leden van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen aan het netwerk. Zij worden geacht onafhankelijk medicijnen op veiligheid te toetsen. Ook leden uit het College van zorgverzekeringen, het orgaan dat adviseert over welke geneesmiddelen worden vergoed, zijn altijd van de partij. PvdA-Kamerlid Kuzu noemt het verbijsterend dat de laatste twee colleges ook deelnemen: ‘Wij pleiten voor transparantie, dit ziet eruit als het tegendeel’.

De minister verdedigt zich door te stellen dat ambtenaren van haar ministerie continu praten met ‘het veld’. De subsidie gaat op aan de organisatiekosten gemaakt door consultantbedrijf Accenture.

Wanneer partijen met elkaar praten is dat altijd goed, al dienen de genoemde colleges direct uit het overleg te stappen. Het geeft namelijk een heel beroerd plaatje, grote fabrikanten die met hun toezichthouders en beleidsbepalers in achterkamertjes van alles bekokstoven. En waarom maakt dit overleg eigenlijk kosten? Is er nergens een zaaltje vrij in een van die enorme glanzende kantoren van al die meepratende bedrijven en organisaties? Met koffieautomaten voor de koffie en vooruit, ’s middags een lekker broodje kaas.

(Bron: De Telegraaf)

Reageer (max. 100 woorden). Stevige taal mag, maar racistische en bedreigende reacties worden verwijderd.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.